Rok výroby: | ![]() |
1994 - 1996 |
Druhý a dodnes poslední pokus o vstup se svým výrobkem na trh osobních vozidel proběhl u Avie po revoluci v půlce 90.let 20.století, kdy představila světu svůj nový typ A11 Trend – lehký terénní vůz s konfigurací 4x4, který měl na našem trhu vystřídat zastaralé ruské Nivy a rumunské vozy ARO nemluvě o vojenských terénních UAZech. Jednalo se o licenční výrobu francouzského terénního vozu Auverland A3, který byl vyráben již od roku 1991.
A11 poháněl atmosférický vznětový řadový čtyřválec Peugeot, který dával z objemu 1905 ccm výkon 51 kW při 4600 otáčkách a točivý moment 120 N.m při 2000 otáčkách. Motor byl ve voze uložen vpředu podélně a přes přídavnou redukční převodovku, kterou licenčně vyráběla tuzemská Praga, poháněl všechna kola. Stejný motor byl použit například i ve vozech Lada 2121 Niva pro export. Vůz byl dodáván s pětistupňovou mechanickou převodovkou při pohotovostní hmotnosti 1300 kg dosahoval nejvyšší rychlosti 115 km/h. Palivová nádrž měla vynikající objem 80 litrů. V průběhu výroby byla nabídka motorů doplněna i o totožný motor Peugeot, avšak s přeplňováním turbodmychadlem o výkonu 66 kW.
Vůz byl dodáván ve třech karosářských verzích (všechny třídveřové) a na dvou různých rozvorech – a sice v “krátké“ verzi se standardní rovnou střechou, která byla určena zejména pro lesníky a soukromý sektor zákazníků nebo pro podnikatele v horských oblastech atd. Cena tohoto vozidla byla 620 000 Kč a kombinovaná spotřeba činila u atmosférické verze 8,7 litrů nafty na 100 km. Vnější rozměry tohoto vozidla byly 3650 x 1540 x 1700 mm. Roku 1994 vzniklo i několik prototypů tohoto vozu s plátěnou stahovací střechou, který měl najít uplatnění hlavně v armádě. Na krátkém rozvoru se potom ještě sériově nabízela verze se zvýšenou sřechou.
Prodloužená verze se dodávala pouze zvýšenou střechou a byla určena zejména pro služby a záchranářský systém, ať již v horských oblastech nebo pro rychlou zdravotnickou službu. Tato verze se nabízela za 640 000 Kč a s atmosférickým motorem spotřebovala 9,1 litrů nafty na 100 km.
Výroba Avia A11 byla ukončena roku 1996. V době, kdy bylo více než jasné, že Avia kapitálově vstoupí do automobilky Daewoo, a místo pro další výrobu a vývoj tohoto malého terénního vozidla nebude prostor a peníze. Avia tak prodala licenci na výrobu tohoto automobilu vsetínské firmě Holba, která ale roku 1997 díky velkým povodním na Moravě zkrachovala. Nebyl to však konec tohoto vozidla, neboť v jeho výrobě od roku 1997 stále pokračuje francouzská automobilka Auverland pod typovým označením A3 (viz odkaz níže). Celkem bylo vyrobeno cca 250 ks Avia A11 v letech 1994–1996.
—————
Rok výroby: | ![]() |
1983 - 1998 |
1968: uvedení na trh – typy A15 a A30 jako lehkotonážní městské nákladní automobily v licenci Renault–Saviem, na technickém základu typů SG2 a SG4, rovněž s licenčním motorem MAN 712.01 respektive 712.03
1977: do výroby byl zaveden nový motor 712.11 respektive 712.13 se zvětšeným vrtáním válců a tedy celkovým objemem motoru. I přes zvýšení výkonových parametrů byly sníženy maximální otáčky a dosáhlo se jak nižší hlučnosti a snížení škodlivých exhalací, tak i snížení opotřebení motoru. Při zepšení dynamických vlastností tak byla zachována původní spotřeba paliva.
1979: zvýšená užitečná nosnost u typu A15 o 250 kg – z 3950 na 4200 kg. Došlo k přetypování na model A20 a zesílení brzdové soustavy vozu
1983: první výrazná inovace ukončuje výrobů typů A20 a A30 a nahrazením inovovanými modely A21 a A31 vyšší užitné hodnoty, které dostávají kromě nových menších mechanických částí inovovaný motor 712.18.0 respektive 712.18.1, který při zachování objemu a otáček motoru dává vyšší výkon, při nížší spotřebě paliva. Vůz dostává mimo jiné novou pětistupňovou převodovku, avšak je zachována i montáž staré čtyřstupňové – tyto vozy se pak značí jako modely A21/4 a A31/4
1988: po celozávodní dovolené dochází k první malé inovaci modelů A21 a A31 přemístěním řadící páky převodovky z pod volantu na podlahu mezi řidičovým a prostředním sedadlem
1993: dochází k další výrazné inovaci mechanických částí, které si vyžadaly zpřísňující se emisní limity a nastupující norma EURO 1. Dochází k přetypování vozidel na A21 Turbo a A31 Turbo, díky použití inovovaného motoru s turbodmychadlem – nově přetypovaného na řadu D 407. Dochází k drobným změnám zevnějšku – např. pužití nové černé plastové masky. Modely A21 Turbo a A31 Turbo jsou dodávány výhradně s pětistupňovou převodovkou
1994: inovace motoru a nahrazení stávajícího D 407.01 modernizovaným motorem D 407.03 s novým vstřikovacím čerpadlem a tryskami, díky čemuž se zvýšil jeho výkon o 4 kW
1995: další modernizace motoru a finální etapa motorů řady D 407 – modifikace D 407.02 dostává mezichladič stlačeného vzduchu a výkon se razantně zvyšuje na dále nepřekonanou hodnotu 76 kW. Točivý moment dosahuje 340 N.m
1996: poslední velká inovace, kdy vozidlo dostává zcela nové pracoviště řidiče, použité v příští generaci noých typů A60 / A70 / A75 / A80, u typu A31 Turbo v základní výbavě s tachografem. Jsou přepracované vnější detaily – zadní kulaté plastové blatníky, přední kuatá světla... Největší změnou je použití nové inovované řady motoru D 421, jejíž modifikace D 421.76.01 dosahovala parametrů předchozí D 407.02, avšak při plnění přísnější emisní normy EURO 2. Došlo totiž k použití nového rotačního čerpadla Bosch, dále nových trysek, pístů, hlavy válce aj. Inovované modifikace motorů řady D 421 byly dále použity i v nové řadě A60 / A70 / A75 / A80
1998: ukončení výroby A21 Turbo a A31 Turbo; po třiceti letech končí éra výroby techcnicky zpřízněných typů A15 / A20 / A21 / A30 / A31, které přes veškeré inovace až do roku 1998 vycházely po všech mechanických skupinách z původní licenční předlohy z roku 1968
—————
Dnes byl spuštěn náš nový blog. Prosím sledujte jej, budeme se snažit přinášet vždy aktuální informace. Číst zprávy tohoto blogu je možné i přes RSS kanál.